Online plusklasonderwijs aan (hoog)begaafde kinderen

Online plusklasonderwijs aan (hoog)begaafde kinderen

Van…    5, 12 of misschien wel 25 leerlingen in een kring of aan tafeltjes; een klaslokaal; een (techniek)lokaal met knutselmateriaal en gereedschap.

Naar…    een computer, tablet of telefoon; een tuin, een huiskamer of slaapkamer; een schuur en thuisomgeving met huis-, tuin- en keukenspullen en alles wat je van je ouders, broers en zusjes mag lenen en gebruiken.

Van school naar thuis, van live naar liveverbinding. Het is niemand meer vreemd in deze tijd.

Ook bij Jongleren.biz, de proeftuin van Plusjeklas, gingen we over op online onderwijs voor onze (hoog)begaafde leerlingen. We zijn nu ruim drie weken onderweg en wat ben ik blij met wat ik zie gebeuren in onze online plusklas. 

Wat gebeurt er veel in al die tuinen en woonkamers van onze leerlingen. Er wordt hard gewerkt, er wordt gedeeld, er wordt gevraagd, er wordt nagedacht, er wordt gecreëerd. Er is groei, er is vindingrijkheid. De meest fantastische filmpjes, tekeningen, constructies en ontwerpen komen voorbij. Het lijkt of de thuisomgeving bij sommige kinderen verrijkend werkt, meer of andere kansen biedt. Er zijn andere spullen en materialen en er is een andere dynamiek dan in de klas. Daarmee haalt dit online onderwijs soms dingen naar boven bij leerlingen die ik anders niet zag. Er zijn kinderen die in de plusklas soms wat stil en verlegen zijn. Ik zie ze opbloeien en heel relaxt overkomen. Ze maken de prachtigste, groots uitgewerkte opdrachten, gebruiken hun hele tuin, halen overal spullen vandaan en zijn aan het creëren en ontdekken. 

Ik zie veel leerlingen helemaal losgaan en wat is dat, naast werken aan de basisstof, hard nodig voor deze kinderen!

Ik vond het spannend aan het begin. Kunnen we bieden wat we willen bieden, waar we voor staan? Vindingrijkonderwijs, ruimte voor elk kind, aandacht voor ontplooiing… Dát is voor mij namelijk essentieel als ik plusonderwijs geef: voorbij de grenzen gaan van content aanbieden en echt in contact staan met het kind en zijn mogelijkheden.

Als leerkrachten weten we waar ‘onze kinderen’ staan, we kennen kinderen en hun situatie, we weten waar we ze naar toe willen helpen, we bieden ondersteuning die kinderen nodig hebben in hun groeiproces en verbreden hun horizon. Door deze verbondenheid tussen leerkracht en kind wordt het aanbieden van opdrachten of pluswerk niet alleen maar tijdverdrijf, brengt het niet alleen maar een eindproduct, maar wordt het écht onderwijs. Onderwijs dat helpt om het kind zich te laten verbinden met zichzelf en zijn capaciteiten.

Die verbinding tussen leerkracht en kind staat op losse schroeven nu we allemaal vanachter een schermpje onze leerlingen moeten bedienen. We missen ‘onze kinderen’, we missen het échte contact, we ervaren niet de dynamiek van onze klas. 

Toch denk ik dat we in deze tijd iets waardevols kunnen blijven bieden, dat we voorbij kunnen blijven gaan aan enkel content aanbieden. Ik zie mooie dingen gebeuren in de proeftuin van Plusjeklas en ik hoop dat jullie het ook zien en ervaren in jullie online klassen. 

Zij het op een hele andere manier dan live, ook via een liveverbinding kunnen we verbinden… kunnen we kinderen aansporen en prikkelen, kunnen we kinderen misschien dichter bij zichzelf brengen en iets in een kind aanboren dat we misschien niet eerder zagen.